top of page

Nessonvaux de Alpen van de Ecw .


Op de kalender stond dit weekend nog 1 koers geplant in Nessonvaux , hier moesten we gewoon bij zijn .

We wisten van tevoren dat dit geen makkelijke opdracht ging worden aangezien we al 2 koersen gereden hadden en het een gewone werkdag was .

Maar niets zou ons tegenhouden, zelfs geen regen of de file in luik .

Er was minder volk dan vorig jaar maar met regen en een zwaar parkoers is dit wel te verwachten maar dit verandert eigenlijk weinig aan het koersverloop op een omloop zoals deze .

Een klim van 10min daarna 5min afdalen en een 5min vlak dit jaar .

Het vlakke stuk was dubbel zo lang dit jaar en dit zorgde voor aanvallen natuurlijk .

Zoals gewoonlijk zijn het altijd dezelfde die dan tempo moeten maken .

De eerste ronde was nog niet echt veel maar in de 2de klim werd er al aardig doorgetrokken en dit zorgde dan voor de eerste schifting .

Zowel Fabio als ikzelf voelde nog de inspanningen van de vorige dagen en probeerde daardoor wat meer te controleren ipv aan te vallen .

Het team van Pepinster was met een man of 4 mee in de kopgroep van 9 .

Zij gingen daardoor natuurlijk ook een ploegenspel spelen en afwisselend in de aanval .

Omdat Fabio niet zijn beste dag had , en ikzelf telkens veel kopwerk verrichtte om alles terug samen te brengen was het natuurlijk moeilijk om te winnen ,maar een koers is nooit gereden voor de aankomst .

De finale begon van ver ;

Mosbeux zat heel de wedstrijd vanachter verstopt en vertelde aan ons dat hij ziekjes was maar bij het bovenkomen van de voorlaatste klim kon hij samen met de Waalse kampioen Francois onverwacht een gat slaan .

Samen met Fabio en Romain hadden we achtervolging ingezet , maar dit zou geen gemakkelijke klus worden , de voorsprong was ongeveer 20sec ,en we moesten met 3 er echt alles aan doen om op vlakke stuk de aansluiting terug te maken , dit koste natuurlijk veel krachten .

Aangezien Kristof Houben gewoon bij ons in het wiel zat en niet wou meewerken gedurende meer dan 10min konden we juist voor de laatste slotklim dan toch de aansluiting vinden met de 2 ontsnapte koplopers .

In de laatste klim was het Fabio die een hoog tempo ontwikkelde en zo de kopgroep op sleeptouw nam ,

Ikzelf zat in positie 2 en hierdoor kon ik goed het slechte wegdek in de gaten houden maar toen we bijna boven was er een frisse Kristof die onverwachts van achteruit aanviel , Romain en ikzelf probeerde naar wiel te springen maar konden dit net niet lang genoeg houden zodat Kristof er alleen vandoor ging .

Eenmaal het steile stuk voorbij voelde ik me weer de sterkste en probeerde druk te houden op de groep , ik wou tempo niet laten zakken en mijn tegenstanders op adem laten komen .

Fabio zat op 10 meter en dit had ik niet gezien zo moest hij veel krachten verspillen om terug aan te sluiten en dit zou hem mss wel een later podium kosten .

Bij het ingaan van de afdaling ging ik vol door, ik wou hier podium halen op deze mooie koers .

Ik kon mijn metgezellen afschudden en zo solo naar een 2de plaats rijden .

Fabio probeerde nog een goeie finish te rijden maar hij miste kracht en eindigde zo toch nog mooi 5de .

bottom of page