top of page

artikel in Wielerverhaal !


Vraag aan een Belgische amateurwielrenner of ze al ooit van ‘de Porco’s’ hebben gehoord en de kans is groot dat hij spontaan gaat puffen. Carlo (40) en Fabio (36) domineren immers al jaren het Elite 3-circuit en slaagden er ook al in om te winnen bij de Elite 2. “We zijn allebei arbeider en hebben elk een gezin, dus koersen blijft voor ons voornamelijk een hobby”, vertelt het broederpaar, dat dit jaar droomt van het WK Granfondo in Glasgow.


carlo & fabio porco. Foto: Birger Vandael.


Benelux-kampioen


Zoek niet naar resultaten van de Porco’s in de jeugdcategorieën. De Genkenaars zijn immers pas op latere leeftijd verknocht geraakt aan de fiets. “Ik ben gestopt met atletiek rond mijn 18e omdat ik er weinig plezier meer aan beleefde”, vertelt Fabio. “Daarna heb ik me met allerlei zaken beziggehouden, tot ik in het mountainbiken terecht kwam. Van die toertochten kon ik wel genieten. Carlo was op dat moment nog aan het lopen, maar sukkelde met blessures. Ik kon hem overtuigen om mee te komen en niet veel later wilde hij al de stap naar competitie zetten.”


De broers hebben een 5-tal jaren aan mountainbiken gedaan. “We genoten ervan, maar we hadden niet de technische bagage. Aan de start wisten we al hoeveelste we zouden worden. Als je de ene week 5 minuten achter bent op iemand, zal dat de volgende week ook zo zijn”, merkt Carlo op. Daarom zetten de broers de stap naar wedstrijden bij Elite 3. Dat ging meteen goed en werd al snel een nieuwe passie.


Alle overwinningen van de broers opsommen, is een werk van lange adem. Carlo won in 2019 in Rapertingen, zegevierde in de Schleck Granfondo 2022 bij de 40-jarigen en is regerend Benelux-kampioen bij de Elite 3. Fabio werd op zijn beurt al 3 keer op rij Belgisch kampioen bij de masters Elite 3.


Geen 4e titel op rij


“Het is wel spijtig dat ik dit jaar mijn titel niet kan verdedigen in Borgloon”, gaat Fabio verder. “Normaal is dat BK altijd ergens in juni, maar nu valt het tijdens het bouwverlof. Ik had mijn vakantie al geboekt en het gezin gaat natuurlijk voor. Dat is wel frustrerend, want ik had er mijn zinnen op gezet en met Bjorn De Decker had ik een te duchten tegenstander gehad. Daarom dat we nu hopen ons via de Schleck Granfondo te kwalificeren voor het WK in Glasgow.”


De tricolore is natuurlijk geweldig, maar Fabio noemt ook een ander hoogtepunt in zijn carrière. “Een wedstrijd bij de elite winnen, dat springt er voor mij wel uit”, glimlacht hij. “Zo heb ik gewonnen in Kortenaken-Stok en Heultje en dat was onbeschrijfelijk. Op dat moment rijd je tegen de beste niet-profs van België en voor die overwinningen doe je het allemaal.” Volgens zijn oudere broer zijn de elitewedstrijden van 120 km voor hen erg zwaar. “We moeten daar ook even van herstellen, dus combineren we het met amateurkoersen.”


De Porco’s zijn ook bekende ‘Stravisten’. Op de Geulhemmerberg, bekend van de Amstel Gold Race, hebben ze nog steeds de beste tijd. Op de Cauberg stond Fabio lang bovenaan, maar werd hij nu gepasseerd door onder meer Tom Pidcock. En ook op de Hallembaye moeten ze enkel gouwgenoot Andries Bylois laten voorgaan. “We hebben ons daar een tijdje mee beziggehouden, maar focusten wel op de bekende hellingen”, vermeldt Carlo.


Verloren profcarrière?


En dan komt de eeuwige vraag. Hadden de broers Porco ooit prof kunnen worden? “Tegenwoordig moet je er op je 17e al staan en na je 25e komen ze nooit meer met een contractvoorstel. Misschien had ik er wel mijn mannetje kunnen staan en je moet natuurlijk ook gezond blijven en in peloton kunnen rijden. We zijn realistisch genoeg om te beseffen dat we er te laat aan begonnen zijn en nu natuurlijk al te oud zijn.”


De gebroeders zijn wel van plan om de komende jaren nog even actief te blijven. “Ik zou graag nog eens een elitekoers willen winnen”, geeft Fabio toe. “Eentje kan genoeg zijn, omdat je dan weet dat je bij de beteren hoort. En als we op een dag nog eens een Belgische titel kunnen behalen of nog eens een Granfondo kunnen winnen… Iemand als Kurt Van Goidsenhoven is op dat vlak een voorbeeld. Omdat hij nog wat ouder is en mooie resultaten blijft behalen.”

bottom of page